♦ معرفی مرکز بهداشت و درمان

مرکز بهداشت و درمان به عنوان یکی از بخش‌های مهم و با هدف ارتقای کیفیت سلامت دانشگاهیان، در دو حوزه پیشگیری و درمان و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت و خدمت رسانی می‌نماید.

 

♦ خدمات درمانی (پزشکی و پیراپزشکی)

  • ویزیت عمومی
  • ویزیت تخصصی
  • دندانپزشکی
  • داروخانه
  • بیمارستانی
  • پرستاری
  • مراقب سلامت
  • مامایی
  • مشاوره تغذیه
  • خدمات مشاوره
  • بینایی سنجی

 

♦  مجموعه خدمات پزشکی

 ویزیت عمومی

مرکز بهداشت و درمان در روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۲۳ ارائه دهنده خدمات پزشک عمومی می‌باشد. مراجعین جهت استفاده از خدمات ویزیت پزشک عمومی می‌بایست، ابتدا به پذیرش درمانگاه مراجعه نموده و پس از انجام پذیرش و پرداخت هزینه‌ی مربوطه، قبض را دریافت و به پزشک حاضر در درمانگاه ارائه نمایند. پزشک مربوطه نیز پس از انجام ویزیت و معاینات و بر اساس شرح حال بیمار نسبت به ارائه توضیحات، تجویز دارو و در صورت لزوم اعزام به بیمارستان اقدام می‌نماید.

توصیه‌ها:

  • مراجعین در هنگام مراجعه، دفترچه بیمه تمدید شده خود را به همراه داشته باشند.
  • در صورت نیاز به رسید پذیرش برای ارائه به بیمه‌های تکمیلی، پذیرش را از درخواست خود مطلع نمایید.
  • در صورت داشتن سوابق قبلی از بیماری، مدارک مربوطه را به همراه داشته باشید.
  • در هنگام مراجعه به پذیرش، کارت دانشجویی معتبر به همراه داشته باشید.
  • در صورت نیاز به تأیید پزشکی و یا صدور گواهی پزشکی، همراه داشتن سوابق و مراجعه حضوری بیمار در زمانی که علایم بیماری وجود دارد، الزامی است.
  • ویزیت تخصصی

مرکز دارای بخش‌های تخصصی مشتمل بر داخلی، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی و اطفال می‌باشد.

ساعات حضور پزشکان متخصص بر اساس جدول زمان‌بندی در هر نیم‌سال تحصیلی می‌باشد. شما می‌توانید جهت اطلاع از اسامی و ساعات حضور پزشکان متخصص در مرکز بهداشت و درمان، ضمن مراجعه به سامانه med.sharif.ir برنامه پزشکان متخصص را مشاهده نمایید.

توصیه‌ها:

  • قبل از انجام ویزیت پزشک متخصص، حداقل یک بار توسط پزشک عمومی ویزیت شوید.
  • در درمانگاه و در تمام ساعات سرویس‌دهی در روزهای کاری، یک نفر پزشک به عنوان مسئول فنی(و یا قائم مقام یا جانشین ایشان) در مرکز حضور دارد که نظارت بر رعایت موارد فنی بر عهده ایشان می‌باشد.
  • انجام آزمایشات و خدمات تشخیصی صرفاً به تشخیص پزشک می‌باشد.
  • مرکز بهداشت و درمان در حال حاضر با سازمان تأمین اجتماعی جهت ویزیت پزشکان، طرف قرارداد می‌باشد.
  • دندانپزشکی

بخش دندانپزشکی مرکز بهداشت و درمان با سه یونیت فعال نسبت به ارائه خدمات دندانپزشکی عمومی بر اساس جدول زمان بندی در روزهای اداری، فعال می‌باشد. شما می توانید جهت اطلاع از اسامی و ساعات حضور دندانپزشکان، ضمن مراجعه به سامانه med.sharif.ir فایل مربوطه را از این سامانه دانلود نمایید.

  • بیمارانی که در حالت اورژانس دندانپزشکی هستند، تا رفع شرایط اورژانس(نظیر آپسه و درد) در اولویت پذیرش هستند.
  • پذیرش بخش دندانپزشکی متفاوت از پذیرش مرکز بوده و مراجعین محترم می توانند جهت ویزت، معاینه و تعیین زمان جلسات درمان به صورت مستقیم به پذیرش دندانپزشکی واقع در بخش دندانپزشکی مراجعه نمایند.
  • جهت اطلاع از شرح خدمات و تعرفه های بخش دندانپزشکی نیز می توانید با مراجعه به سامانه med.sharif.ir فایل مربوطه را مشاهده نمایید.
  • قبل از مراجعه به بخش دندانپزشکی حتماً غذا میل کرده و مسواک بزنید.
  • ۲۴ ساعت قبل از مراجعه، حتی الامکان از مصرف ترشیجات، سیر و پیاز خودداری نمایید.

  • داروخانه

داروخانه نیز یکی از بخش‌های فعال در این مرکز می‌باشد که در روز‌های اداری (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۸ تا ۲۰ سرویس‌دهی دارد.

در یک دسته بندی کلی داروهای قابل عرضه در داروخانه مشتمل بر دو دسته می‌باشند.

الف: داروهای OTC: به آن دسته از داروها اطلاق می‌گردد که جهت دریافت آن‌ها به نسخه نیاز نمی‌باشد (نظیر ویتامین‌ها) و مشمول تعرفه‌های دارویی نبوده و فروش آن‌ها بدون در نظر گرفتن تعرفه می‌باشد.

ب: داروهای غیر OTC: به آن دسته از داروها اطلاق می‌گردد که جهت دریافت آن‌ها، ارائه نسخه معتبر الزامی می‌باشد. (نظیر آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای تزریقی)

  • در داروخانه در تمام ساعات سرویس‌دهی یک نفر دکتر داروساز به عنوان مسئول فنی حضور دارد که شما می‌توانید سوالات تخصصی در مورد تداخلات دارویی و سایر موارد را با ایشان مطرح نمایید.
  • جهت اطلاع از اسامی پرسنل و سایر جزئیات مربوط به داروخانه، به سامانه med.sharif.ir مراجعه نمایید.
  • در حال حاضر داروخانه دانشگاه با سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح طرف قرارداد می‌باشد.
  • توصیه می شود دانشجویان محترم نسبت به همراه داشتن دفترچه بیمه در زمان مراجعه به داروخانه اهتمام نموده تا بتوانند با حداقل هزینه نسبت به دریافت داروهای مورد نیاز اقدام نمایند.
  • خدمات بیمارستانی

مرکز بهداشت و درمان دانشگاه با هدف ارائه خدمات تکمیلی و همچنین انجام خدمات بستری و سایر خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی، با دو مرکز درمانی (درمانگاهی و بیمارستانی) همکاری می‌نماید.

مراکز درمانی طرف قرارداد با دانشگاه به شرح زیر می‌باشد:

درمانگاه یادگار: هدف از عقد قرارداد همکاری با این درمانگاه ارائه خدمات درمانی سر پایی در خارج از ساعات فعالیت درمانگاه مستقر در دانشگاه می باشد. بدیهی است تمامی دانشجویان محترم می بایست در ساعات فعالیت درمانگاه داخل دانشگاه، به مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مراجعه نموده و خدمات مورد نیاز را از مرکز بهداشت و درمان دانشگاه دریافت نمایند، لیکن در ساعات تعطیلی مرکز بهداشت و درمان، دانشجویان می توانند با اخذ معرفی نامه از طرف مسئول خوابگاه و یا مسئول شب نسبت به مراجعه به درمانگاه یادگار اقدام نمایند. جهت اطلاع از جزییات خدمات درمانگاه یادگار و نرخ تعرفه های دانشجویی در این درمانگاه، به سامانه med.sharif.ir مراجعه نمایید.

بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص): قرارداد با این بیمارستان به منظور ارائه خدمات بستری، جراحی، پاراکلینیک و سایر خدمات تخصصی و فوق تخصصی می‌باشد.

تمامی دانشجویانی که به بیمارستان طرف قرارداد مراجعه می نمایند لازم است در هنگام مراجعه، معرفی نامه خود را به بیمارستان ارائه نمایند. جهت دریافت معرفی نامه در ساعات فعالیت درمانگاه داخل دانشگاه، مراجعین می بایست به مرکز بهداشت و درمان مراجعه نمایند تا پس از انجام ویزیت توسط پزشک مستقر در مرکز و به تشخیص ایشان، نسبت به صدور معرفی نامه اقدام و در ساعات تعطیلی مرکز و در صورت وقوع حادثه احتمالی جهت دریافت برگه اعزام می بایست به مسئول خوابگاه و یا مسئول شب مراجعه نمایند.

تذکر: بر اساس طرح نظام سلامت در کشور، هر فرد ایرانی با استفاده از مزایای این طرح می تواند بخش عمده هزینه های خود را در قالب پوشش بیمه‌ای جبران نماید و تمامی افراد فاقد دفترچه می‌توانند بر اساس آخرین دستور العمل‌ها به سهولت نسبت به دریافت دفترچه اقدام نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. لذا جهت دریافت خدمات از درمانگاه یادگار و بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) به دو شیوه می‌توان اقدام نمود:

شیوه اول:

فرد بدون دریافت معرفی نامه از دانشگاه و صرفاً با دفترچه بیمه خود به مرکز درمانی طرف قرارداد مراجعه می نماید. مزیت انتخاب این شیوه آن است که مرکز درمانی موظف است تمامی خدمات قابل ارائه از طریق سازمان بیمه گر را بر اساس تعرفه های بیمه محاسبه و از بیمار اخذ نماید که انتخاب این شیوه موجب صرفه جویی قابل توجه در هزینه های درمانی بیمار می‌گردد و تا ۷۰٪ هزینه‌ها از سوی این سازمان‌ها پرداخت می‌شود.

شیوه دوم:

فرد بدون تحت پوشش بیمه و صرفاً با معرفی‌نامه دانشگاه و کارت دانشجویی به مرکز درمانی طرف قرارداد مراجعه می­‌نماید. در این شیوه تمامی هزینه‌ها از سوی مرکز طرف قرارداد به صورت آزاد محاسبه می­‌شود و در درمانگاه طرف قرارداد به میزان 30 درصد آن به صورت نقدی از دانشجو اخذ و مابقی آن در پایان ماه برای دانشگاه ارسال می­‌گردد و در بیمارستان طرف قرارداد نیز در این شیوه کل هزینه به صورت آزاد محاسبه می‌گردد و صورت‌حساب آن در پایان ماه برای دانشگاه ارسال می­‌شود و پس از ارسال صورت وضعیت مربوطه‌، هزینه مذکور در بدهی دانشجو ثبت و در زمان فارغ التحصیلی اخذ می­‌گردد.

با توجه به توضیحات ارائه شده در شیوه اول و دوم، استفاده از شیوه اول به دانشجویان گرامی توصیه و پیشنهاد می­‌شود چرا که در این روش سهم پرداختی دانشجو بابت هزینه‌های درمان  به مراتب کمتر از شیوه دوم می­‌باشد و در عمده موارد در صورت انتخاب شیوه اول 70  درصد هزینه‌ها از سوی سازمان بیمه تحت پوشش قرار می­‌گیرد.

شیوه سوم:

در این شیوه فرد ضمن دریافت معرفی­‌نامه از مرکز و با دارا بودن دفترچه بیمه به بیمارستان مراجعه می­‌نماید و نوع بیمه درمانی خود را در بدو ورود به بیمارستان و یا درمانگاه اعلام می‌کند، که در این صورت آن بخش از هزینه­‌ها که از طریق بیمه قابل محاسبه است از سوی بیمارستان کسر و مابقی در وجه دانشگاه محاسبه و در صورت وضعیت آخر دوره ارسال می­‌گردد که این بهترین شیوه جهت دریافت خدمات می‌باشد. 

توضیح مهم:

آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل در اثر سانحه و یا حادثه غیر عمدی دچار آسیب‌دیدگی شده و نیاز به دریافت خدمات درمانگاهی یا بیمارستانی را دارند لازم است گواهی تأیید سانحه را از مسئول قسمت مربوطه (نظیر استخر، سالن‌های ورزشی، رخدادهای داخل دانشکده‌ها و ...) تهیه نموده و به عنوان مستند در اختیار داشته باشند. دلیل این امر آن است که تمامی دانشجویان، تحت پوشش بیمه حوادث هستند و جهت دریافت هزینه‌های درمان از بیمه حوادث، ارائه این برگه الزامی می‌باشد. این برگه در زمان ارسال صورت وضعیت‌ها از طرف مرکز بهداشت، از دانشجو اخذ و به همراه سایر مستندات به بیمه حوادث جهت جبران خسارت ارسال خواهد شد.

جهت اطلاع از سقف پوشش بیمه حوادث و سایر موارد مرتبط با این موضوع به بخش مربوطه در اداره رفاه دانشجویان مراجعه نمایید.

نکات مهم:

  • نزاع و درگیری تحت هیچ شرایطی مورد قبول و پوشش بیمه‌ها نمی‌باشد.
  • در صورت بروز تصادف، به هیچ وجه درخواست اعزام با خودروهای متفرقه را ننموده و حتما با اورژانس تهران تماس بگیرید و اجازه دهید انتقال شما توسط ایشان انجام شود. در صورت اعزام از سوی اورژانس، تمامی هزینه‌های درمانی شما رایگان خواهد بود. (با امید به آنکه هرگز چنین اتفاقاتی برای شما رخ ندهد).

مجموعه خدمات پیراپزشکی

  • خدمات پرستاری

کادر پرستاری در مرکز بهداشت و درمان دانشگاه در ۳ شیفت صبح و عصر و شب  به ارائه خدمات می‌پردازند. در شیفت‌های صبح (از ساعت ۸ تا ۱۴) و عصر(۱۴ تا ۲۰)  در روزهای کاری یک نفر کارشناس پرستاری و یک نفر تکنسین فوریت‌های پزشکی در درمانگاه حضور دارند و در شیفت شب (از ساعت ۲۰ تا ۲۳) یک نفر تکنسین فوریت‌ها جهت ارائه خدمات پرستاری در مرکز حضور دارد. پرسنل کادر پرستاری بر اساس دستور العمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحت نظر مسئول فنی درمانگاه، وظایف محوله را به انجام می‌رسانند. عمده خدمات پرستاری عبارتند از:

  • انجام تزریقات و پانسمان
  • سرم درمانی
  • کنترل علایم حیاتی و تثبیت شرایط بیماران پس از انجام معاینه توسط پزشک
  • اعزام بیماران از طریق آمبولانس از خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و سایر اماکن دانشگاه به مرکز بهداشت و درمان، جهت انجام اقدامات اولیه و در صورت نیاز اعزام بیماران به بیمارستان و درمانگاه طرف قرارداد با تشخیص پزشک مرکز (این امر توسط تکنسین‌های فوریت پزشکی به انجام می‌رسد).

نکات مهم:

  • انجام هرگونه تزریق منوط به تأیید مسئول فنی و یا جانشین وی در مرکز می‌باشد.
  • انجام تزریق برخی از داروها بر اساس دستور العمل وزارت بهداشت می‌بایست صرفاً در مراکز بیمارستانی به انجام رسد، لذا در صورت مخالفت مسئول فنی با انجام تزریق به هیچ وجه برای انجام این امر اصرار نورزید، چرا که این امر در نهایت به صلاح خود شما می‌باشد.
  • در مورد برخی از داروها لازم است قبل از هر بار تزریق، تست حساسیت انجام شود. بنابراین در این مورد که انجام تزریق در هر مرحله می تواند به استناد تست‌ها و عدم حساسیت‌های قبلی انجام شود یا خیر را صرفاً به مسئول فنی درمانگاه واگذار نمایید.
  • کادر پرستاری صرفاً مجاز به انجام شرح وظایف محوله می‌باشند و نباید در مورد منافع و مضار و یا تداخل‌های دارویی اظهار نظر نمایند. لطفاً سوالات فنی خود را در این موارد از پزشک معالج جویا شوید.
  • کادر پرستاری با گذراندن دوره‌های تحصیلات دانشگاهی و سال‌ها تجربه نسبت به انجام اموری که در شرح وظایف ایشان است آگاهی داشته و آموزش دیده‌اند لذا در تمامی موارد به ایشان اعتماد نموده و از دخالت خود یا همراهان در انجام امور محول به ایشان خودداری نمایید.
  • ورود همراه به اتاق‌های تزریقات و سی پی آر (احیای قلبی) و تجمع در کنار بیمار در زمان سرم تراپی اکیداً ممنوع بوده و کادر پرستاری موظف هستند به جهت رفاه حال بیماران از ورود افراد متفرقه به اماکن یاد شده جلوگیری به عمل آورند.
  • دریافت قبض از پذیرش جهت انجام امور پرستاری و ارائه آن به پرستار مربوطه قبل از دریافت خدمت الزامی است.
  • خدمات بینایی سنجی

در این بخش یک نفر کارشناس بینایی سنجی با حضور در مرکز نسبت به ارائه خدمات بینایی سنجی اقدام می‌نماید.

  • کارشناس بینایی سنجی چشم پزشک نبوده و صرفاً در مورد عیوب انکساری چشم اظهار نظر می‌نماید. در صورت نیاز به خدمات تخصصی و بیماری های چشم می‌بایست به متخصص چشم پزشکی مراجعه نمایید.
  • دریافت نوبت جهت انجام خدمات بینایی سنجی برای دانشجویان صرفاً از طریق سامانه sharif.ir امکان پذیر بوده و شما می توانید با مراجعه به این سامانه نسبت به رزرو وقت بینایی سنجی اقدام نموده و در روز و ساعت تعیین شده مراجعه نمایید.

جهت اطلاع از سایر موارد مرتبط با این بخش و همچنین روزهای حضور کارشناس مربوطه، به سامانه med.sharif.ir مراجعه نمایید.

نحوه دریافت نوبت جهت بینایی­‌سنجی از طریق سامانه: دریافت نوبت جهت ویزیت بینایی­‌سنجی برای دانشجویان از طریق مراجعه به سایت med.sharif.ir میسر می‌باشد که لازم است پس از مراجعه به آدرس اعلام شده و توجه به جداول زمان­‌بندی، مناسب‌­ترین زمان برای ویزیت را انتخاب نموده و پس از پرداخت هزینه نسبت به تأیید نهایی اقدام نمایید. پس از این مرحله دانشجو در روز و ساعت مورد نظر جهت انجام ویزیت به مرکز مراجعه می­‌نماید.

  • آمبولانس

مرکز بهداشت و درمان در حال حاضر مجهز به یک دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر ۳۱۴ و یک دستگاه آمبولانس وانا می‌باشد که در هر روز یکی از این آمبولانس‌ها جهت اعزام بیماران و انجام خدمات اورژانس در مرکز بهداشت و درمان حضور دارند.

در هر مورد اعزام آمبولانس، یک نفر راننده به همراه یک نفر تکنسین فوریت‌های پزشکی نسبت به انجام امور اعزام بیماران اقدام می‌نمایند.

فرایند اعزام به صورت خلاصه به شرح ذیل می‌باشد:

  • تماس از محل وقوع حادثه (خوابگاه‌ها، دانشکده‌ها و سایر اماکن دانشگاه) با بخش پذیرش مرکز بهداشت و درمان و یا موبایل آمبولانس.
  • ارائه شرح حال مختصر و مفید از بیمار و علت درخواست آمبولانس از سوی فرد تماس گیرنده
  • ثبت اولیه مشخصات بیمار از سوی پذیرش و تشخیص در مورد اعزام و یا عدم اعزام آمبولانس (موارد غیر اورژانس) از سوی پزشک معتمد.
  • اعلام نتیجه به مخاطب و در صورت تأیید، اعزام فوری آمبولانس به محل حادثه

نکات مهم

  • تلفن‌های پذیرش بر اساس اولویت به ترتیب عبارتند از ۶۶۱۶۴۸۵۵ و ۶۶۰۱۷۴۵۸ و ۰۹۱۲۱۵۹۲۳۶۳
  • ساعات کار آمبولانس در تمامی روزهای هفته (حتی ایام تعطیل رسمی و به جز تعطیلات نوروز) همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۳ می‌باشد.
  • جهت اعزام بیماران به مرکز بهداشت و درمان و سایر مراکز درمانی طرف قرارداد، حضور یک نفر همراه جهت انجام امور اداری بیمار الزامی می‌باشد.
  • حتماً قبل از اعزام با آمبولانس، دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به اعزام خارج از دانشگاه با مشکل روبرو نشوید.
  • در گاهی اوقات، موارد درخواستی جهت اعزام آمبولانس جزء موارد اورژانس نمی‌باشد و با توجه به محدودیت‌های موجود و ضرورت اولویت‌بندی‌های اعزام و همچنین ایجاد امنیت برای بیماران اورژانسی و سایر دانشگاهیان و در جهت ارائه خدمات به موقع از سوی مرکز بهداشت و درمان، لازم است غربالگری اولیه از سوی کارشناسان مرکز جهت اعزام صورت پذیرد. بنابراین به جهت رعایت حال سایرین از درخواست برای اعزام‌های غیر ضروری خودداری نموده و در صورت اعلام پذیرش مبنی بر غیر اورژانسی بودن مورد بیمار، جهت اعزام آمبولانس اصرار ننمایید. شاید همین حسن همکاری موجب نجات یک نفر در شرایط اورژانس گردد.
  • دستورالعمل آمبولانس‌های اورژانس تأکید می‌نماید که بیمار می‌بایست به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل گردد و قرارداد فعلی دانشگاه نیز با نزدیک‌ترین مراکز درمانگاهی و بیمارستانی می‌باشد. لطفاً جهت اعزام بیمار خود به سایر مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با دانشگاه اصرار نکنید. در این موارد شما می‌توانید از خدمات آمبولانس‌های خصوصی استفاده نمایید.
  • این احتمال وجود دارد که در زمان تماس شما، آمبولانس در مأموریتی دیگر باشد. در این مواقع در صورت امکان صبر از سوی بیمار تا بازگشت آمبولانس از مأموریت، ضمن حفظ شکیبایی منتظر حضور آمبولانس بمانید و در صورت وجود شرایط ضروری بلافاصله و بدون فوت وقت با اورژانس تهران (۱۱۵) تماس بگیرید.

    مرکز بهداشت و درمان به عنوان یکی از بخش‌های مهم و با هدف ارتقای کیفیت سلامت دانشگاهیان، در دو حوزه پیشگیری و درمان و بر اساس دستور العمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت و خدمت رسانی می‌نماید.